Spil Games, maker en exploitant van online-spelletjes, speelt graag
verstoppertje. Zo zijn de 350 medewerkers gehuisvest in een karakterloze
doos op een doorsnee industrieterrein.
Ook naar omzet- en winstcijfers is het gissen. Peter Driessen, mede-oprichter
en CEO wil alleen kwijt dat die omzet jaarlijks met 50 procent groeit. Het
gaat in elk geval om tientallen miljoenen omzet.
Bezoek
Concreter is Spil Games als het gaat om aantallen bezoekers. De laatste
maanden komen er maandelijks 170 miljoen bezoekers op de tientallen
gameswebsitesdie Spil Games wereldwijd exploiteert zoals GirlsgoGames.com of
Spelletjes.nl.
Een racespelletje als Uphill Rush of het aankleedspel Shopaholic zijn
miljarden keren gespeeld. Met die aantallen tel je mee in de wereld van de
casual game, de spelletjes die veelal via de brower op de pc of op de
telefoon of tablets worden gespeeld.
Het Hilversumse bedrijf is, gemeten in maandelijkse gebruikers, zelfs de
wereldwijde nummer een in online games, voor Zynga. Zynga, het Amerikaanse
bedrijf achter succesvolle spellen als CityVille en Texas HoldEm Poker die
vooral op Facebook worden gespeeld, heeft ongeveer 160 miljoen maandelijks
actieve gebruikers, maar die gebruikers spelen wel weer vaker en geven meer
uit.
Beursgang
Er valt veel geld te verdienen met casual games. Zynga is in zijn eentje goed
voor 12 procent van de omzet van Facebook zo bleek onlangs uit de aanvraag
voor beursgang van het sociale netwerk. Beleggers waarderen Zynga, dat eind
2011 een beursnotering heeft, dan ook op 10 miljard dollar.
Een dergelijke beursgang ziet Driessen voor Spil Games voorlopig niet zitten.
“Ik sluit niets uit. Maar een van de minnen is dat een beursnotering
ondernemerschap wel heel erg lastig maakt. Je moet alles transparant en open
doen, en je krijgt procedures die vertragend werken op het bedrijfsproces.”
Bovendien heeft Spil Games op dit moment het geld niet nodig. Nadat eerst Van
de Ende & Deitmers, het investeringsvehikel van onder andere Joop van
den Ende geld in het bedrijf stak, haalde Spil Games afgelopen november nog
een onbekend geldbedrag op bij de Amerikaanse investeringsmaatschappij North
Bridge Capital.
Hypotheekje op het huis
De groei van Spil Games is vooral de laatste jaren spectaculair. Het bedrijf
ontstond in 2000, toen de psycholoog Peter Driessen besloot zijn carrière
als managementcoach en consultant vaarwel te zeggen. “Ik kon een trucje heel
goed en ik dacht als ik dat trucje mijn hele leven moet gaan uitvoeren dan
spring ik hier uit dit hele sjieke en luxe kantoorpand.”
Samen met internetondernemer Bennie Eeftink begon Driessen, nota bene tijdens
het uiteenspatten van de internetzeepbel, een internetbedrijf. Wat Driessen
precies wilde, was, zoals hij het nu verwoordt, een tikkeltje vaag. “Ik
wilde ‘iets’ met een community en daar dan omheen producten ontwikkelen.”
Leerlingen.com was het eerste initiatief. Om de boel te financieren “nam ik
een hypotheekje op ons huis.”
Ommezwaai
De grote ommezwaai volgde in 2004, toevallig het jaar dat Facebook werd
opgericht. Driessens en zijn zakenpartner Eeftink kochten spelletjes.nl. “We
zagen dat Nederland vooropliep bij het uitrollen van breedband internet”. De
snelle internetverbindingen maakten het doen van spelletjes via internet
veel makkelijker. Eeftink en Driessen kochten in hoog tempo
spelletjesdomeinen op.
Vanaf 2007 richtten ze zich meer en meer op tieners en vrouwen, de
belangrijkste doelgroepen voor casual gaming. En waar bestaande developers
genoeg games maken voor vrouwen die dol zijn op puzzelspellen, ging Spil
Games ook zelf aan het ontwikkelen voor die groepen waarvoor er weinig was.
“Aankleedspelletjes voor meisjes bijvoorbeeld”, zegt Driessen.
Facebook voor games
Spil Games doet meer aan eigen ontwikkeling, zo wordt gewerkt aan het creëren
van spelletjes die op mobieltjes en tablets gespeeld kunnen worden. Toch
blijft Spil Games in tegenstelling tot Zynga dat alles zelf ontwikkelt,
vooral een platform waar onafhankelijke gamesontwikkelaars hun spellen kwijt
kunnen.
Wat dat betreft is Spil Games misschien zelfs meer een concurrent van Facebook
dan van Zynga, omdat de Nederlanders vooral games van anderen exploiteert.
Ook wat verdienmodel betreft zijn er overeenkomsten. Net als Facebook haalt
Spil Games het meeste geld op met advertenties. Daarnaast hebben beide een
revenue-share model waarbij de gamesmaker een deel van het geld afstaat.
In vergelijking met Facebook en Zynga, verdient Spil Games nog lang niet
zoveel aan aankopen van virtuele goederen binnen spelletjes, maar volgens
Driessen gaat dat binnen twee jaar veranderen.
Spil Games gaat ook zelf ‘social’ . “Wij proberen een vriendennetwerk voor
mensen die spelletjes willen spelen”. In zekere zin is Driessen daarbij na
12 jaar terug bij zijn oorspronkelijke plan: het creëren van
online-communities
Ontwikkelaars
Bang dat zijn bedrijf het uiteindelijke af moet leggen tegen Facebook, is
Driessen niet. “Eerst was alles Facebook, Facebook, Facebook. En nu zie je
dat die hype een beetje voorbij is, in ieder geval bij het gamen op
Facebook. We zien dat developers die vroeger op Facebook zitten, nu langzaam
aan onze kant op komen en voor ons gaan ontwikkelen.”
De uiteindelijke ambitie van Spil Games is de grootste te worden in casual
games.
Driessen heeft ook grootste plannen om spelletjes meer te vervlechten met de
reële wereld. Zo denkt Driessen na over kookspelletjes voor kinderen, waar
ze bewust goede recepten mee kunnen maken. “Recepten die je ook thuis kunt
koken samen met ouders.”
Groeipijnen
Angst voor de toekomst kent Driessen niet echt. Waar hij dan wel van wakker
ligt? “Niet dat we morgen geen ideeën meer hebben of van bedreigingen van
buitenaf. Wat mij soms zorgen baart is dat we met een bedrijf dat zo hard
groeit, goed blijven executeren.”
En groeien blijft Spil Games. Dit jaar komen er nog een man of zestig bij. Een
van de redenen dat ze bezig zijn om naar de overkant van de straat te
verhuizen waar in oude fabrieksgebouwen een heuse Spil Games-campus moet
verrijzen.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl